Ahli syurga

Ada tiga ciri ahli syurga di dunia ; yang pertama baik budinya, berwajah santun dan setiap orang yang melihatnya akan tentram. Ciri ahli syurga di dunia yang kedua adalah yang tangannya selalu di atas. Ciri ketiga adalah yang fasih lisannya untuk selalu berdzikir, dan ciri terakhir adalah hati yang senantiasa bertaqwa
Mendapatkan syurga adalah impian setiap manusia yang meyakini hari akhir. Allah Maha Tahu bahwa manusia memiliki kesukaan terhadap hadiah atau imbalan (reward). Maka diceritakanlah syurga bagi yang bertaqwa dengan segala keindahan yang konon tak terjangkau akal dan imajinasi manusia. Seiring hal tersebut ada neraka sebagai hukuman atas yang tidak taat selama di dunia.
Syurga ini digambarkan berbagai macam kenikmatan: dari mulai istana megah, permadani, perhiasan berlimpah hingga bidadari cantik yang banyak jumlahnya. Yang paling menarik adalah bahwa kehidupan akhirat itu kekal, abadi, tak akan pernah berakhir. Sebagai perlabuhan atas hidup dunia yang fana.
Hadits yang menggambarkan tentang ahli syurga di dunia seharusnya menjadi cermin bagi kita. Sembari selalu berdoa agar diberi rahmat dan dimasukkan ke syurga kelak, hendaknya amalan para ahli syurga pun berusaha kita lakukan. Menjadi manusia yang berbudi baik, bertangan selalu di atas, berlisan selalu fasih berdzikir dan berhati selalu bertaqwa. Insya Allah, semoga dengan ikhtiar kita memantaskan diri, akan menjadi jalan untuk kelak berada dalam JannatuNa’im sebagai sebaik-baiknya tempat kembali dan berada bersama manusia-manusia pilihan. Dan di atas itu semua, melihat wajah Allah sebagai puncak kenikmatan seorang hamba yang merindu Rabbnya..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s